JANUARY 2 - seven movies you have to watch

I det här inlägget tänkte jag mosa på med asbra filmer som ni bara måste se.


Pretty in Pink (1986) 
Den här underbara filmen handlar om hur arbetarklass flickan Andie och Blane, en utav de rikare pojkarna, ska få det att fungera mellan sig trots klasskillnad och hemska vänner.
   Detta är den perfekta filmen att titta på närsomhelst. Alldeles lätt som en fjäder och väcker inte direkt några djupare känslor.


Juno (2007) 
Vi får följa med tjejen Juno, som går på high-school och blir gravid med sin bästa vän Paulie Bleeker.
   Om ni inte sett den här filmen innan (vilket jag faktiskt tror och hoppas ni gjort) är det här typ måste numero uno.


Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001) är en fransk film som handlar om Amelie. Har inte så mycket mer att säga än; SE DEN!


10 Things I Hate About You (1999)
Cameron James vill mer än allt ta med Bianca Stratford på skolbalen men får reda på att hon inte får gå på dejt, för sin pappa, så länge som Biancas syster Kat är singel. Cameron smyger ihop en listig plan som går ut på att Patrick, ska gå på balen med Kat så att han själv kan ta med Bianca. Kärlek, tårar och mer kärlek.


Peter Pan (2003)
Peter Pan brukar flyga från Neverland till familjen Darlings i London för att höra Wendy Darling (den äldsta systern) berätta historier om prinsessor på farliga äventyr. Sedan flyger Pan tillbaka för att berätta vidare historierna för the Lost Boys. En natt så smiter Peters skugga när han är i Darlings hus och Wendy vaknar. Hon hjälper honom att få fast den igen och helt plötsligt är Wendy och hennes två bröder på väg till Neverland.
   Den här Peter Pan filmen ligger nog på min top tre-lista. Den är så bra, magisk, äventyrlig och mysig.


The Book Thief (2013)
The Book Thief, eller Boktjuven som den heter på svenska, är från första början en bok (en utav de bästa böckerna jag läst faktiskt). Berättelsen utspelar sig under andra världskriget i Tyskland. Den tyska huvudpersonen, Liesel får bo hos en fosterfamilj. Tanken var att hon skulle bo där med sin yngre bror men han dör på vägen dit. Flickan kommer bra överens med hennes så kallade pappa men mamman är kall och tuff. En natt kommer juden Max till deras hus, kall och utsvulten. Han får bo hos dem i deras källare där han göms under en längre tid.
   The Book Thief är en fruktansvärd historia, som mycket väl skulle kunna vara sann. Både filmen och boken är värda att se/läsas om och om igen. Obs! Denna berättelse ger dig hjärtklappning och blöta kinder.


Moonrise Kingdom (2012)
Den här filmen handlar om två barn, pojken Sam Shakusky och flickan Susy Bishop. De har börjat brevväxla och bestämmer sig senare för att rymma tillsammans. Filmen utspelar sig år 1965 och jag vet inte vad som inte finns att älska.

Om du har sett någon/några utav dessa filmer, vad tycker du om dem? Har du några andra bra filmer som jag bara måste se?

--

If you have seen these movies before, what do you think about them? Do you have any films you think I have to watch?

8 kommentarer:

  1. Alltså du och jag har cirka helt samma filmsmak. Förutom då de jag inte sett - Pretty in pink, Amelie, Boktjuven och Moonrise kingdom - men de hamnar genast på min att se lista och jag tror jag gillar dem med (Boktjuven har jag förövrigt läst och tyckt om, men inte tagit i filmen än ...)

    SvaraRadera
  2. Jag har sett nästan alla av dom och de är så bra, speciellt moonrise kingdome.
    Filmer som jag tycker du ska se om du inte gjorde det är submarine, god help the girl, an education, ginger & rosa och marie antoinette.

    SvaraRadera
  3. I loooove Moonrise Kingdom and Amelie, both have amazing atmosphere. Anyway I love I love all movies created by Wes Anderson. I think u may like The Virgin Suicides by Sofia Copolla and Cracks by Jordan Scott.

    SvaraRadera
  4. Åh tack för tipsen! <3 Juno är verkligen en super fin film!

    SvaraRadera
  5. älskar detta! har inte sett pretty in pink men gillar ju alla de andra så kanske får ta att göra det... :)

    SvaraRadera
  6. Jag har sett nästan alla ^-^
    Jag gillar verkligen Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, dels för att jag såg den med min syster, och för att den kändes så Frankrike? Jag blev nog lite kär i filmen och jag blev kär i Paris också.
    Filmerna (pretty in pink, juno, peter pan och moonrise kingdom) är väldigt mys att titta på nästan vilken dag som helst c: Moonrise kingdom väcker fina sommarminnen (såg den btw med dig!)
    (De andra filmerna är självklart också väldigt bra ^-^)

    SvaraRadera
  7. Åh, jeg er veldig glad i Jean-Pierre Jeunet og Wes Anderson, så jeg kan skrive under på anbefalingene av Amélie og Moonrise Kingdom! De har så fine farger og så herlige figurer, begge to! Dessuten liker jeg Juno godt, for den har så mye sjarm. De andre filmene har jeg ikke sett, så takk for tips!

    SvaraRadera
  8. Har helt missat att Boktjuven finns som film, kul! Ska ta och kika på den i veckan tror jag.

    SvaraRadera